Leveransalternativ
Vi älskar snabb, smidig och grön frakt!
Från och med 1 januari 2020 klimatkompenserar Hemmy alla leveranser och returer till 100%. Detta är kostnadsfritt för dig som kund. Kompensationen sker genom vår svenska partner GoClimate. Läs mer om deras fantastiska arbete på GoClimate.com. Utöver Hemmys klimatkompensation arbetar våra speditörer med egna miljöarbeten som du kan läsa om på deras webbplatser. Lär mer nedan under "Information om vårt miljöarbete".
Hur snabbt kan jag få min leverans?
Produkter markerade med " I lager" skickar vi vanligtvis från vårt lager samma dag du lägger ordern. Är varan inte i lager (beställningsvara), beställer vi från leverantör samma dag och vi får oftast leverans till vårt lager 1-3 dagar senare. Vilka fraktalternativ som finns till just ditt postnummer framgår när du kommit till kassan.
Små produkter (t.ex. vattenkokare, dammsugare och köksassistenter)
- Hemleverans i hela Sverige med Bring eller DHL: 1-5 dagar
- Leverans till ombud med DHL, Schenker eller Postnord: 1-3 dagar
- Företagsleverans till företagsadress dagtid med Postnord: 1-4 dagar
- Hela Sverige: Boka en förmiddag, eftermiddag eller kväll för leverans.
Du aviseras vanligtvis 1-2 dagar efter att varan lämnat Hemmys lager och ni bestämmer en lämplig dag eller kväll för leverans tillsammans. Dina varor lastas av vid ankomst och du skriver under på att du tagit emot den. Det är viktigt att du kontrollerar godset när det anländer och ber chauffören notera ifall nån produkt är transportskadad. Speditören kontrollerar även legitimationen vid leverans för att undvika bedrägerier.
Hur funkar det med returer?
Vi hjälper givetvis till med retur av både små och stora produkter. Du kan läsa allt om vad du ska tänka på och hur du går till väga på vår sida för returinformation. Du kan också alltid fråga vår kundservice via mail och telefon om du är osäker på något.
Kan ni installera vitvaror eller slänga min gamla trasiga vara?
Absolut! Läs mer om installation, bortforsling och inbärning längre ner på denna sida.
Måste jag vara hemma för att ta emot en leverans?
Kan jag ta emot varorna på en annan adress än min folkbokföringsadress?
Ja, det kan du! Ändra leveransadress direkt i kassan genom att identifiera dig med mobilt bankid. Vi kontrollerar även legitimationen vid leverans för att undvika bedrägerier.
Jag vill gärna ha leverans om en månad då jag renoverar huset. Är det ok?
Det går bra. Lämna en kommentar med önskat datum i kassan när du lägger ordern eller kontakta vår kundtjänst så löser vi det. Vi kan hålla din order i upp till 4 veckor.
Vill du ha leverans senare än 4 veckor kan du kontakta oss så kan vi förmodligen lösa att ha varor i lager till denna tid, men du lägger ingen skarp order förrän 4 veckor innan din leverans då.
Information om vårt miljöarbete
Från och med 1 jan 2020 klimatkompenserar Hemmy alla våra kunders leveranser och returer för att minska klimatpåverkan på vår planet. Självklart vill vi dra vårt strå till stacken för att möta vår tids största utmaning och hoppas att andra e-handlare vill göra detsamma. Kompensationen är givetvis kostnadsfri för kunden.
Organisationen GoClimate.com hjälper oss att kompensera för det koldioxidavtryck som leveranserna utgör. Beräkningen av koldioxid baseras på en modell som kallas ”Well to wheel” där man tar hänsyn till alla utsläpp; från att bränsle utvinns och tillverkas till att det förbränns i tanken på en bil. Utöver detta jobbar våra speditörer kontinuerligt för en bättre mijö. Läs mer om dem nedan:
Information om våra speditörer
Du kan läsa mer om gällande leveransvillkor här: Leverans & installationsavtal
Tilläggstjänster vitvaror - Inbärning, installation och retur av din gamla produkt
Leverans med inbärning
- Produkten måste kunna gå att bäras med emballage på så räkna med lite extra svängrum mot de måtten produkten har utan emballage.
- Speditören får ej avemballera godset för att kunna bära in det p.g.a. av risk för skador på produkt och egendom.
- Man bör även tänka på att skydda sitt golv innan leverans sker då chauffören ej får ta av sig skorna vid leverans p.g.a. arbetsmiljösäkerheten.
- Vid leverans av produkter som kopplas till vatten så kan det finnas spår av vatten i produkt och emballage vilket även kan rinna ut på golvet. Detta då produkten alltid testkörs i fabrik innan leverans.
- En utförd uppbärning återbetalas ej vid ånger av produkt.
Leverans med installation
- Installation utförs enbart på befintliga uttag och el/vattenledningar måste finnas inom 1,2 meter från produktens placering och vara fackmannamässigt installerade från början.
- Lättåtkomlig vattenavstängning måste finnas på plats t.ex. Ballofix (avstängningskran).
- Vid köp av integrerade produkter kan vi ej bistå med hjälp av montering av snickeriluckor och dylikt.
- Omhängning av dörr för kyl och frys produkter kan ej utföras vid installation.
- Installatören utför inga ändringar i kunds egendom för att produkten ska få plats eller kunna installeras.
- Går installationen inte att genomföra för att någon av ovan inte är förberett så återbetalas inte kostnaden för installationen.
- En utförd installation återbetalas ej vid ånger av produkt.
- Installationer utförs enbart på på vardagar mellan 8-17.
Denna tilläggstjänst medför några extra dagars leveranstid.
Leverans med retur
- Produkten måste vara frikopplad från el och vatten när den ska hämta upp, om inte nyinstallation görs (se ovan).
- Tömd på vatten.
Kyl/Frys
- Avfrostad.