Leveransalternativ


Vi älskar snabb, smidig och grön frakt!

Från och med 1 januari 2020 klimatkompenserar Hemmy alla leveranser och returer till 100%. Detta är kostnadsfritt för dig som kund. Kompensationen sker genom vår svenska partner GoClimate. Läs mer om deras fantastiska arbete på GoClimate.com. Utöver Hemmys klimatkompensation arbetar våra speditörer med egna miljöarbeten som du kan läsa om på deras webbplatser. Lär mer nedan under "Information om vårt miljöarbete".


Hur snabbt kan jag få min leverans?

Produkter markerade med " I lager" skickar vi vanligtvis från vårt lager samma dag du lägger ordern. Är varan inte i lager (beställningsvara), beställer vi från leverantör samma dag och vi får oftast leverans till vårt lager 1-3 dagar senare. Vilka fraktalternativ som finns till just ditt postnummer framgår när du kommit till kassan.

Små produkter (t.ex. vattenkokare, dammsugare och köksassistenter)

  • Hemleverans i hela Sverige med Bring: 2-5 dagar
  • Leverans till ombud med DHL, Schenker eller Postnord: 1-3 dagar
  • Företagsleverans till företagsadress dagtid med Postnord: 1-4 dagar
Produkter på pall (t.ex. vitvaror och grillar)
  • Hela Sverige: Boka en förmiddag, eftermiddag eller kväll för leverans.

Om du inte bokat en tid med Bring redan i kassan aviseras du av Bring vanligtvis 1-2 dagar efter att varan lämnat Hemmys lager och ni bestämmer en lämplig dag eller kväll för leverans tillsammans. Dina varor lastas av vid ankomst och du skriver under på att du tagit emot den. Det är viktigt att du kontrollerar godset när det anländer och ber chauffören notera ifall nån produkt är transportskadad. Speditören kontrollerar även legitimationen vid leverans för att undvika bedrägerier. 

Hur funkar det med returer?

Vi hjälper givetvis till med retur av både små och stora produkter. Du kan läsa allt om vad du ska tänka på och hur du går till väga på vår sida för returinformation. Du kan också alltid fråga vår kundservice via mail och telefon om du är osäker på något. 

Kan ni installera vitvaror eller slänga min gamla trasiga vara?

Absolut! Läs mer om installation, bortforsling och inbärning längre ner på denna sida.

Måste jag vara hemma för att ta emot en leverans?

Ja, någon behöver vara hemma och visa din legitimation. Eftersom vi vet att det är omständligt att vara hemma dagtid, erbjuder vi i större delen av landet kvällsleverans för en billig peng. I storstäderna har vi även kvällsleverans av paket. Ange ditt postnummer i kassan så ser du vilka alternativ som är möjliga. 

Kan jag ta emot varorna på en annan adress än min folkbokföringsadress?

Ja, det kan du! Ändra leveransadress direkt i kassan genom att identifiera dig med mobilt bankid. Vi kontrollerar även legitimationen vid leverans för att undvika bedrägerier. 

Jag vill gärna ha leverans om en månad då jag renoverar huset. Är det ok?

Det går bra. Lämna en kommentar med önskat datum i kassan när du lägger ordern eller kontakta vår kundtjänst så löser vi det. Vi kan hålla din order i upp till 4 veckor.

Vill du ha leverans senare än 4 veckor kan du kontakta oss så kan vi förmodligen lösa att ha varor i lager till denna tid, men du lägger ingen skarp order förrän 4 veckor innan din leverans då. 

Information om vårt miljöarbete

Från och med 1 jan 2020 klimatkompenserar Hemmy alla våra kunders leveranser och returer för att minska klimatpåverkan på vår planet. Självklart vill vi dra vårt strå till stacken för att möta vår tids största utmaning och hoppas att andra e-handlare vill göra detsamma. Kompensationen är givetvis kostnadsfri för kunden.

Organisationen GoClimate.com hjälper oss att kompensera för det koldioxidavtryck som leveranserna utgör. Beräkningen av koldioxid baseras på en modell som kallas ”Well to wheel” där man tar hänsyn till alla utsläpp; från att bränsle utvinns och tillverkas till att det förbränns i tanken på en bil. Utöver detta jobbar våra speditörer kontinuerligt för en bättre mijö. Läs mer om dem nedan:


Information om våra speditörer



Med Postnord och Schenker skickas ditt paket hem till dig eller till närmaste serviceombud. När produkten finns att hämta så blir du aviserad genom ett SMS. Du kan då hämta ut ditt paket när det passar dig.  Det går även att följa sin Postnord-leverans med appen PostNord Sverige. Appen finns i Google Play och Apple Appstore.

 


I den enklaste frakten så ingår det leverans till tomtgräns eller trottoar - eller så långt en lastbil kan köra. När leveransen lämnar lagret skickas en leveransavisering med en spårningslänk där det enkelt går att spåra försändelsen. När leveransen anlänt till den distributionscentral som ligger närmast dig aviseras leveransen med SMS där du får välja ett leveransfönster, på leveransdagen blir du aviseras cirka 30 min innan beräknad ankomst sker till bokad adress. Ombokning av leverans måste ske minst en arbetsdag innan leveransen skulle utföras.  Vi erbjuder frakt över hela landet förutom till öar som kräver färja eller båt. Önskar du få din beställning fraktad med färja så får du själv avtala det med det aktuella rederiet. Vägverkets kostnadsfria färjor räknas som farbar väg och ingår i vårt leveranserbjudande. Leveransen utförs av Bring Express  eller DSV som du kan läsa mer om här.

Skärgårdsleverans med båt
Vi erbjuder även båtleverans till Stockholms skärgård med bolaget Skärgårda. Detta är begränsat till vissa postnummer. Alla öar i skärgården har unika postnummer. Vet du inte vilket som gäller där du befinner dig just nu kan du besöka postnummer.me via mobilen för att få reda på det. Om alternativet Båtleverans visas i kassan så kan du beställa båtleverans. Du kan också kontakta Skärgårda för att se om de levererar till dig. Efter din beställning så kommer du få en länk till en karta där du kan markera var du vill att Skärgårda lastar av dina produkter. 

Du kan läsa mer om gällande leveransvillkor här: Leverans & installationsavtal


Tilläggstjänster vitvaror - Inbärning, installation och retur av din gamla produkt

Leverans med inbärning 

Med denna tilläggstjänst så bär speditören in produkten till önskat rum i bostaden. Ge gärna information om speciella förutsättningar och annat som kan påverka leveransen vid bokning av tid.
Viktiga saker att tänka på:
  • Produkten måste kunna gå att bäras med emballage på så räkna med lite extra svängrum mot de måtten produkten har utan emballage.
  • Speditören får ej avemballera godset för att kunna bära in det p.g.a. av risk för skador på produkt och egendom.
  • Man bör även tänka på att skydda sitt golv innan leverans sker då chauffören ej får ta av sig skorna vid leverans p.g.a. arbetsmiljösäkerheten.
  • Vid leverans av produkter som kopplas till vatten så kan det finnas spår av vatten i produkt och emballage vilket även kan rinna ut på golvet. Detta då produkten alltid testkörs i fabrik innan leverans.
  • En utförd uppbärning återbetalas ej vid ånger av produkt.
Du kan läsa mer om gällande leveransvillkor här: Leverans & installationsavtal


Leverans med installation

Vi bär in produkten i ditt hem och installerar åt dig. 

Viktiga saker att tänka på:
  • Installation utförs enbart på befintliga uttag och el/vattenledningar måste finnas inom 1,2 meter från produktens placering och vara fackmannamässigt installerade från början.
  • Lättåtkomlig vattenavstängning måste finnas på plats t.ex. Ballofix (avstängningskran).
  • Vid köp av integrerade produkter kan vi ej bistå med hjälp av montering av snickeriluckor och dylikt.
  • Omhängning av dörr för kyl och frys produkter kan ej utföras vid installation.
  • Installatören utför inga ändringar i kunds egendom för att produkten ska få plats eller kunna installeras.
  • Går installationen inte att genomföra för att någon av ovan inte är förberett så återbetalas inte kostnaden för installationen.
  • En utförd installation återbetalas ej vid ånger av produkt.
  • Installationer utförs enbart på på vardagar mellan 8-17.

Denna tilläggstjänst medför några extra dagars leveranstid.

Du kan läsa mer om gällande leveransvillkor här: Leverans & installationsavtal

Leverans med retur

Vi tar med oss din gamla maskin när vi levererar din nya. När produkten ska hämtas upp så måste den vara frånkopplad och fri att ta med. Är det en produkt som hanterat vatten som t.e.x. en tvättmaskinen så ska den vara tömd på vatten, är det en kylprodukt så behöver den vara avfrostad i bästa möjliga mån. Har du köpt till installation av en ny disk- eller tvättmaskin så kopplar installatören även ur den gamla produkten i samband med leverans och installation av den nya maskinen. Om du köpt kyl eller frys så kan inte installatören vänta på att den ska frosta av. Det behöver du göra själv i god tid innan.

Viktiga saker att tänka på:
Diskmaskin/Tvättmaskin
  • Produkten måste vara frikopplad från el och vatten när den ska hämta upp, om inte nyinstallation görs (se ovan).
  • Tömd på vatten.

Kyl/Frys

  • Avfrostad.

Helgleverans

Beställer du en produkt vi har i lager innan klockan 13.00 t.o.m. torsdag och köper till helgleverans så sker leverans på kommande lördag mellan 10.00-14.00. Leverans sker så långt en lastbil kan köra d.v.s. fram till tomtgränsen eller till din port där den lämnas av och signeras av dig som kund. På helger kan vi inte utföra tilläggstjänster som inbärning, installation och retur. 

Hämta själv

I dagsläget är det inte möjligt att hämta varor själv, men vi kommer att öppna inom kort.