Vanliga frågor

Hur lång leveranstid har ni?

Vid köp av lagerförda varor skickas din order i normala fall från vårt lager inom 24h. För beställningsvaror skickar vi i normala fall dina varor från vårt lager inom 2-5 arbetsdagar. Vissa geografiska områden har längre leveranstider, t.ex. Norrland och Gotland. 

Om vi inte har din önskade produkt i lager kan vi ofta undersöka aktuell lagerstatus hos leverantören eller hjälpa dig hitta en liknande produkt. Så fort vi har fått svar från vår leverantör så uppdateras det hos dig som kund. Har ni väldigt bråttom så rekommenderar vi att välja en vara vi har på lager som vi alltid försöker skicka från oss inom 24 timmar. 

Kan man köpa till installation hos er?

Vi erbjuder installation på alla vitvaror, utom fläktar . Denna tjänst finns att välja som tillägg på produkten när du lägger den i kundvagnen. Installation sker på befintliga uttag, antingen med stickpropp eller fast installation. I priset ingår tyvärr inte att dra om el, dra om vatten eller göra hål för inkopplingar. Vi kan heller inte hänga om dörrar för kyl och frys, eller hjälpa till med att montera snickeriluckor om du köper integrerade vitvaror.


Kan jag skjuta på leveransen?

Absolut, antingen så skriver du det i kommentarsfältet när du lägger beställningen i kassan eller så kontaktar du vår kundservice för hjälp med detta. Vi kan hålla en beställning i upp till 4 veckor så att du kan beställa din produkt i god tid innan du önskar leverans.


Kan jag skicka produkten till annan än adress än där jag bor?

Det går utmärkt att ange en annan önskad leveransadress än där du är folkbokförd. Det gör du i kassan och kräver endast att du identifierar dig med BankID eller Mobilt BankID.


Hur lång garanti har jag då jag köper produkter från er?

Alla köp som görs av privatpersoner har 1års garanti och 3års reklamationsrätt. Vissa produkter har längre garantitid och detta framgår då tydligt på varje produkt. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätten är att under reklamationstiden ligger bevisbördan på dig som privatperson där du måste kunna härleda felet till att det var ett ursprungsfel, medan denna bevisbörda ligger på leverantören under garantiperioden.


Måste jag personligen vara hemma och ta emot produkten?

När det gäller mindre produkter som vi har möjlighet att skicka som brev eller paket så skickar vi de till närmaste postombud så att du kan hämta ut det när det passar dig. 

När det kommer till större produkter som inte går att skicka till postombud så måste du vara hemma och signera leveransen. Leveransen sker oftast på dagtid och vår samarbetspartner kommer minst 1 dag innan leverans sker boka in ett tidsintervall som passar båda parter om du inte redan gjort det i kassan. I större städer så kan leverans ske nästan varje arbetsdag i veckan medan det på mindre orter är lite mer sällan.


Hur fungerar det med service när jag köper en produkt genom er?

Alla stora tillverkare har egna serviceverkstäder för sina produkter. Skulle du få något problem med en vitvara så kontaktar du leverantörens servicefirma direkt och bokar en tid. De kommer då hem till dig och utför service på produkten.

När det gäller mindre produkter fyller du i vårt digitala formulär där du även kan bifoga serienummer/produktionsnummer samt en bild på typskylten (silverlappen) - detta för att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt. Om produkten måste skickas in på service för kontroll så återkommer vi med postlappar och står för frakten fram och tillbaka.


När kommer min faktura efter köp?

Dagen efter att produkten har lämnat vårt lager skickas en faktura från vår fakturapartner. Ibland kan fakturan komma lite innan produkten då postgången kan vara snabbare än leveransen men du har alltid 14 dagar på dig att betala fakturan från att den skickats från oss. Detta gör att du i lugn och ro kan testa din produkt innan du ska betala.


Hur gör jag om jag vill ångra ett köp?

Ibland köper man fel produkt och då kan du självklart ångra ditt köp. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med en returfraktsedel så du enkelt kan skicka tillbaka din vara. Eventuell kostnad för returfrakt dras av från återbetalningen. Vid emballering använd ej silvertejp. 


Hur sker en leverans om jag köper många produkter på en gång?

När du köper många produkter så samlar vi hela beställningen tills alla produkter finns tillgängliga att skicka. Detta för att du som kund enbart ska behöva vara hemma vid ett tillfälle. Om du som kund önskar att dela upp leveransen så går det utmärkt genom att du då kontaktar vår kundservice.

Vissa produkter skickas direkt från leverantör och går inte genom vårt lager. Då skickas de i separata sändningar.


Har ni reservdelar i ert sortiment?

Tillbehör säljer vi men inte reservdelar. Men vi vägleder dig gärna till rätt servicefirma som kan hjälpa till med detta. Kontakta oss gärna för vägledning.


Beställning

Det är problem med att få igenom min beställning

Kontakta oss med en utförlig felbeskrivning så hjälper vi dig. Om du fyllt i alla uppgifter korrekt kan det vara så att du tyvärr inte uppfyller kraven för att beställa mot faktura eller att du inte har täckning på det kort du försöker betala med, så det kan även vara bra att dubbelkolla. 


Hur gör jag för att beställa produkter från er?

Det lättaste sättet att beställa en produkt är att beställa direkt på hemmy.se. När du hittar önskad produkt så klickar du på köpknappen och produkten hamnar då i kundkorgen. Därefter klickar du dig vidare till kassan och fyller i de efterfrågade uppgifterna och har då möjlighet att välja bland alla våra betalsätt.

Vill du inte beställa själv på webben så har du alltid möjlighet att kontakta vår kundservice för att få hjälp med att beställa över telefon. Väljer du att beställa över telefon så har du alternativet att betala mot faktura då vi ej vill ta bankuppgifter eller kortuppgifter av dig över telefon. 


Kan jag lägga till saker till min beställning?

Så länge beställningen inte är behandlad på vårt lager så går det ofta bra att fylla på beställningen. Det är inget du kan göra själv utan då får du kontakta vår kundservice för hjälp. Har du valt faktura som betalningsalternativ lägger vi till den extra produkten. Har du betalat via bank eller med kort kan vi inte dra extra pengar utan vi kommer att behöva en extra inbetalning från dig.


Hur kan jag se status på min beställning?

Vi skickar en orderbekräftelse till dig via mail när du lägger en order, med en länk till en sida där du kan spåra din order. Är det en beställningsvara så kommer ett beräknat leveransdatum finnas att tillgå från leverantören så kommer leveransstatusen att uppdateras på en gång.  


Tillkommer det något på priset på hemmy.se?

Priser som anges på webben är inklusive moms och kemikalieskatt (vitvaror). Väljer du att betala med faktura eller delbetalning tillkommer en mindre avgift. Se våra Allmänna villkor för med information. Väljer du att köpa till tilläggstjänster som inbärning, installation eller retur av gammal vara tillkommer givetvis kostnader för dessa. Priserna på hemmy.se kan uppdateras  flera gånger per dag. 


Betalning

Vilka olika betalningsmöjligheter erbjuder ni?

Hos oss så kan du välja att antingen betala direkt eller efter att du fått din vara. Direktbetalning kan du göra med din Internetbank eller med kort (Visa eller MasterCard). Vid dessa betalningsalternativ så dras pengarna direkt vid orderläggning. Vill du hellre ha din produkt innan du betalar så kan du välja att betala mot faktura. Fakturan skickas då dagen efter att produkten lämnat vårt lager och på så sätt kan du betala efter leverans. Ibland så kan fakturan komma fram snabbare än produkten då posten ofta är snabba med brev men då du har 14 dagar på dig att betala så ska du absolut få produkten innan fakturan förfaller. Vill du hellre dela upp din betalning så går även det bra att göra. Vidare har du möjlighet att betala med Swish.  


Varför kommer fakturan innan min produkt har kommit till mig?

Fakturan skickas via e-post dagen efter att produkten har lämnat vårt lager, har du inte fått varan innan fakturan förfaller till betalning kontakta oss så förlänger vi betalningstiden. 


Hur gör jag då jag inte kan hitta min faktura? 

Då kontaktar ni Svea ekonomi så hjälper de er på en gång. Svea ekonomi nås på 08-51493113 alternativt [email protected]


Går det bra att betala mot faktura som företag eller kommun?

Det går utmärkt att göra. Då väljer ni det alternativet i kassan och följer instruktionerna.


Hur får jag mitt kvitto vid köp av er?

När du beställer på hemmy.se så får du en orderbekräftelse som bekräftelse på din beställning. Denna orderbekräftelse gäller även som garantibevis så den är viktig att du sparar.


Kontaktvägar

Hur får jag all information från er som kund?

Vi försöker i största möjliga mån kontakta våra kunder genom e-post så det är bra att hålla inkorgen under uppsikt när du har köpt något och det kan även vara bra att kontrollera skräpposten om du väntar svar på en viktig fråga. Information om leveransstatus uppdateras på den leveransstatuslänk du fått vid orderläggning. Vid behov så ringer vi även för att hjälpa till på bästa möjliga sätt.


Hur går jag tillväga om jag vill ha ytterligare information om en produkt jag är intresserad av? 

Ta då kontakt med vår kundservice antingen via mail eller på telefon så försöker vi hjälpa er med den saknade informationen. Om det skulle vara så att vi inte kan ge svar på en gång lyfter vi frågan vidare med den aktuella leverantören till produkten och återkopplar så fort vi har fått svar.

Har ni en butik jag kan besöka?

I dagsläget har vi ingen fysisk butik utan vi finns i första hand på webben. Vårt lager ligger i Jordbro i södra Stockholm.

När har ni öppet?

Vår hemsida är öppen dygnet runt året runt så att du kan handla när det passar dig. Vår kundservice är öppen helgfria vardagar 9-16 och du når oss både via mail, facebook och telefon. Helgdagar och högtidsdagar har vi stängt på kundservice.

Leveransfrågor

Kan jag beställa och få leverans till annat land än Sverige?

I dagsläget har vi enbart leveranser inom Sveriges gränser, men om vi ska skeppa utanför landets gränser får du lösa transport från Hemmys lager och eventuella avgifter på egen hand. 


Hur går en leverans till?

Vi erbjuder många olika leveransalternativ och vil lägger hela tiden till nya så våra kunder kan få bästa möjliga service. Läs mer om detta på hemmy.se/leveransalternativ


Hur aviseras en leverans?

När du köpt en mindre produkt som skickas till det närmaste postombudet så får du ett SMS när beställningen är redo att hämtas ut. När det kommer till hemleveranser så aviseras du genom ett SMS/telefonsamtal minst en dag innan leverans kan ske.


Hur många telefonnummer kan jag lämna för avisering?

När du lägger din beställning kan du välja ett telefonnummer för avisering. Det är därför viktigt att du anger ett telefonnummer som du kan nås via på dagtid och gärna ett mobiltelefonnummer så aviseringen även kan ske genom SMS.


Kan jag hämta min vara själv någonstans?

Välkommen till vårt lager i södra Stockholm! Du hittar oss på Dåntorpsvägen 26, 136 50 Jordbro i hus 2:B och port B10. Vårt företagsnamn är Vitvaruexperten.

Var ligger mitt närmaste serviceombud för posten?

Du kan enkelt se vart din sändning kommer att hamna på postnords hemsida.

https://www.postnord.se/vara-verktyg/hitta-servicestalle

Här kan du även lämna in paket om du önskar skicka tillbaka en retur till oss, om det är en mindre produkt som går att skicka som paket.


Kommer min köpta produkt hela vägen in i huset?

För mindre produkter levererar vi till din dörr med Budbee i storstäder och till postombud med Postnord i resten av landet. 

Är det en större produkt tex en vitvara så innebär vår enklaste hemleverans frakt till tomtgränsen eller din port. Där lastbilen stannar så stannar även din produkt kan man säga. Har du en vägbom som är låst så ingår det frakt fram till bommen.

Vill du ha produkten inburen till önskad plats så köper du till inbärning som tilläggstjänst. Mer om detta finns att läsa på hemmy.se/leveransalternativ.


Kan jag få hjälp med att få bort min gamla produkt?

Det kan vi absolut hjälpa till med. Välj retur som tilläggstjänst på produktens sida på hemmy.se. Då tar vi med din gamla produkt när vi lämnar den nya. Det viktiga att tänka på är att den måste vara urkopplad då leveransen sker och den ska även vara tömd på vatten om den innehåller vatten så gott det går. Är det en frys du vill ha returnerad så behöver frysen vara avfrostad då den ska hämtas upp. Om du även köper till installation av din nya produkt så kopplar vi även ur den gamla vid samma tillfälle för att underlätta det ytterligare för dig som kund.


Jag önskar helgleverans med uppbärning, är det möjligt?

Tyvärr kan vi inte erbjuda det utan när du köper till helgleverans så kan vi i dagsläget enbart erbjuda det med frakt till port eller tomtgräns. Så det går inte att köpa till retur eller installation med en helgleverans.


Vad händer om min leverans blir försenad?

Förseningar kan bero på att leveranser gått fel, produkten är slut hos leverantör eller att vi har upptäckt att den varan vi hade på lager var skadad och vi var tvungna att köpa hem en ny till dig.

Skulle en beställningsvara bli sen från vår leverantör så informerar vi om det på din leveransstatussida där vi uppdaterar med ett beräknat datum så fort vi får det. Skulle en produkt vara försenad på grund av att den måste beställas om från vår leverantör så mailar vi ut om det på en gång för att vara så transparenta som möjligt. Vi förstår att detta kan ställa till det så ta gärna kontakt med vår kundservice om det är bråttom så försöker vi hjälpa dig på bästa sätt. Den kanske finns en likvärdig produkt vi kan erbjuda istället. Du som kund har alltid rätt att häva köpet om det blir leveransförseningar men vi kommer göra allt vi kan för att hjälpa dig.


Vad händer om min produkt är transportskadad vid leverans?

Tyvärr uppstår det fraktskador ibland då produkterna färdas lång väg men vi ska försöka hjälpa dig på bästa sätt. Det är viktigt att när du tar emot din produkt att du inspekterar den noga och tar av emballage då det även kan finnas dolda transportskador. Om du har fått en transportskadad produkt ta kontakt med vår kundservice via vårt formulär med en så utförlig beskrivning som möjligt. Bifoga gärna bilder på skadan då det underlättar hanteringen av ditt ärende. När vi fått in en anmälan och gjort en bedömning av skadans omfattning så återkommer vi med en lösning, ibland är det bäst att byta ut produkten mot en ny och i vissa fall kan en priskompensation vara det bästa, det beror helt på skadans omfattning.


Garanti och service

Hur gör jag om min produkt går sönder?

Skulle du få något problem med en vitvara så kontaktar du det märkets servicefirma direkt och bokar en tid så kommer de hem och servar produkten på plats.

När det gäller mindre produkter så kontaktar du vår kundservice genom vårt formulär, med en så utförlig felbeskrivning som möjligt. Du får gärna bifoga bilder om du har möjlighet till det. När du kontaktar oss så bifoga gärna serienummer/produktionsnummer och gärna en bild på typskylten (silverlappen) för att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt och smidigt som möjligt. Måste produkten skickas in på service för kontroll så återkommer vi med postlappar och står för frakten fram och tillbaka.

Vid köp av produkter hos oss har du som privatkund alltid 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Både garantin och reklamationsrätten börjar gälla från att du mottagit produkten och orderbekräftelsen gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärenden. Vissa varor som räknas som förbrukningsartiklar täcks inte av garantin som tandborsthuvud, kaffekannor mm. 


Ånger och retur

Jag vill ångra mitt köp, hur gör jag då?

Ibland köper man fel produkt och då får du självklart ångra och skicka tillbaka den till oss. Vi har 14 dagars ångerrätt från att du har tagit emot produkten, så att du utan stress ska kunna se så att det var rätt produkt för dig. Skulle du vilja ångra köpet så ta kontakt med vår kundservice via vårt formulär (https://hemmy.se/index.php?route=information/contact_form&form_id=1) så att vi vet vems produkt som kommer att komma tillbaka. När du ångrar ditt köp så står du själv för frakten tillbaka till oss och ansvarar för att den kommer till oss. Spar därför kolli id eller sändnings id på din retur så att den går att spåra om något skulle gå snett.


Personuppgifter

Vilka personuppgifter sparar ni om mig och varför?

Vi sparar alla uppgifter som krävs för att vi ska kunna slutföra den leverans som du har bett oss om, som exempelvis namn och adress. Dessa uppgifter förmedlar vi vidare till de fraktbolag som ska utföra leveransen hem till dig. Vi sparar inga uppgifter om ditt personnummer eller betalningsuppgifter i samband med ditt köp. Köpet administreras helt av Svea Ekonomi och de sparar dessa uppgifter enligt det avtal som du godkänner i samband med köpet. 

När du surfar på hemmy.se använder vi oss av cookies för att visa funktioner som kundvagn ska fungera. Vi mäter även besök på sajten med hjälp av verktyg som Facebook och Google Analytics. Vi håller en uppdaterad Integritetspolicy där vi visar all data som vi sparar och behandlar. Den hittar du på hemmy.se/privacy


Hur gör jag om jag vill att ni tar bort uppgifter om mig. 

Kontakta oss så hjälper vi dig. En del data måste vi och våra leverantörer (betalning och frakt) spara enligt lag, exempelvis bokföringslagen eller för att kunna verifiera garanti-ärenden.


Övrigt

Om jag är missnöjd med något, hur går jag då tillväga?

Ibland så går inte allt som man önskar och skulle detta ske så kontakta vår kundservice så ska vi försöka lösa ditt ärende. Vi vill ha våra kunder nöjda och glada.