Allmänna villkor

1. Om Köpvillkoren

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla köp som du gör från hemmy.se (”Webbplatsen”). Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.

1.2 Avtal ingås Vitvaruexperten.com Nordic AB med organisationsnummer 559010-7792 med adress Box 1051, 171 21 Solna (”Säljaren”, ”oss” eller ”vi”).

1.3 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss på

Tel: 010-330 20 12

Mail: [email protected]

2. Beställningar

För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Det innebär att du normalt behöver vara minst 16 år för att handla med direktbetalning för egna pengar eller minst 18 år för att handla på kredit.

3. Bekräftelse av beställning

När du har slutfört ditt köp får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas. Vi rekommenderar att du sparar leveransbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.

4. Priser och information

4.1 De priser som gäller för ditt köp anges i samband med din beställning på Webbplatsen. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

4.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

4.3 Alla bilder på Webbplatsen som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.

5. Betalning

5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ nedan. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.

5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.

Kortbetalning

Du välja att betala med MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort som är utgivna i norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank och är krypterade enligt gällande standarder och regler angående detta. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Hemmy. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

Faktura

Vi erbjuder även betalning via faktura för dig som vill få hem produkten innan du betalar den. Vi erbjuder både privatperson och företag att handla mot faktura. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller ditt organisationsnummer och förutsättningen är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller att du som företagare är registrerad hos Bolagsverket. I samband med att du ansöker om att bli fakturakund så sker en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS.

Delbetalning

Vi erbjuder även delbetalning av din beställning så att du på ett flexibelt och smidigt sätt själv kan välja din månadskostnad och inte vill lägga ut alla pengar på en gång. Du ansöker om delbetalning i samband med att du slutför din beställning i kassan på ett enkelt sätt. I samband med att du slutför din beställning så utförs även en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Skulle du inte bli godkänd för delbetalning så får du svar direkt angående detta och du kan då välja ett annat betalsätt som passar.

Direktbankbetalning

Vi stödjer alla stora banker om du vill betala direkt med din bank. Du loggar in med mobilt bankID och slutför transaktionen direkt i kassan. Transaktionen hanteras av Svea Bank i samarbete med Trustly.

6. Frakt och leverans

Leveransalternativ

6.1 Vi erbjuder flera olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid på Webbplatsen och i kassan. Du hittar fullständig information om våra leveransalternativ här.

6.2 I vissa fall kan frakt- och tillvalstjänster erbjudas efter att du genomfört ditt köp. Om sådana tillvalstjänster finns kommer dessa att presenteras för dig och du väljer själv om du vill avtala separat om sådana tilläggstjänster.

6.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans.

Fraktkostnad

6.4 . Hur stor fraktavgiften är beror på vilket fraktalternativ du väljer och framgår alltid i samband med ditt köp. Den skiljer sig mellan olika produktkategorier och ort som leverans sker till.

Leveranstid

6.5 Den förväntade leveranstiden anges på Webbplatsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Webbplatsen beräknas från den slutliga leveransbekräftelsen och inte från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på Webbplatsen och i din orderbekräftelse. Vi tar inte ansvar för förseningar som uppstår på grund av att speditörer är sena eller endast utför leveranser så sällan som en dag i veckan på vissa postorter.

Ej uthämtade paket

6.6 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 199 kronor, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.

6.7 Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en kostnad på 499 kronor per pall som motsvarar den extra fraktkostnaden.

6.8 Prioriterad hantering För snabbast möjligast leverans erbjuder vi så kallad prioriterad hantering. Mot en extra avgift, som framgår i kassan, plockar och skickar vi din order från vårt lager inom 24h efter att du lagt din order, förutsatt att varorna finns i lager. Vi skickar inga varor på lördagar, söndagar samt röda dagar. Om din order läggs under en helg eller röd dag kommer vi prioritera din order nästkommande vardag. OBS! Detta alternativ innebär inte expressleverans utan enbart en snabbare hantering av dina varor hos oss, därefter skickas ditt paket med våra speditörer

7. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

7.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

7.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

8. Ångerrätt och öppet köp

8.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Webbplatsen.

8.2 Vi erbjuder dock inte öppet köp på varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan.

Undantag för vissa produkter

8.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller följande produkter:

a) produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,

b) produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis rakapparater och eltandborstar) och förseglingen har brutits av dig som kund, och

c) avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.

Värdeminskning av använda produkter

8.4 När du använder din ångerrätt eller öppet köp har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion, utan att produkten tas i bruk.

8.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Hur du ångrar ditt köp

8.6 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom de antal dagar som vi erbjuder öppet köp från den dag som du tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att kontakta kundservice. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

8.7 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Om det gäller en upphämtning av produkt hos dig, avser vi att upphämtningen sker inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.

Returfrakt

8.8 Vid ånger och ej uthämtas/mottagen produkt bekostar du själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

8.9 Returfraktkostnad:

99 kr för paket

199 kr för ej hämtat paket hos ombud

499 kr för hemleverans på pall.

För retur av varor som vi levererat till Stockholms skärgård ombesörjer du själv transport till fastlandet för upphämtning.

Återbetalning

8.10 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 3-5 dagar från den dag då vi har fått tillbaka produkten eller när du har bevisat att du har skickat den till oss.

8.11 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ eller tilläggstjänster, exempelvis inbärning, miljöretur eller installation, återbetalas inte.

8.12 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

9. Reklamation

9.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. 

9.2 Om du vill reklamera en produkt kan du kontakta vår kundtjänst genom att maila till oss eller genom de formulär som finns tillgängliga på Webbplatsen.

9.3 Det som skiljer mellan garanti och reklamationsrätt är att under garantitiden så ligger bevisbördan på producenten att påvisa att felet inte är ett ursprungsfel men det under reklamationsrätten så ligger bevisbördan på dig som slutkonsument. I de allra flesta fall brukar serviceverkstäderna vara väldigt hjälpsamma med att avgöra om det är ett ursprungsfel eller ett handhavandefel.

9.4 När det gäller service av produkterna så skiljer det sig lite mellan hur du ska gå tillväga. Har du köpt en vitvara så ringer du direkt till respektive serviceverkstad och bokar ett hembesök så att de lagar produkten på plats, medan om det är en mindre produkt så får du ofta skicka in den på service. Är du osäker på vad som gäller för din produkt så kontakta oss så hjälper vi dig komma rätt. Måste produkten skickas in så står vi för frakten under garantitiden. För varor som vi levererat till Stockholms skärgård ombesörjer du själv transport till fastlandet för upphämtning eller service. Vi och våra leverantörer gör inte hembesök till adresser som kräver transport med båt.

9.5 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

10. Garanti

Vid köp av produkter har du som privatkund alltid minst 1 års garanti. Både garantin och reklamationsrätten börjar gälla från att du mottagit produkten och orderbekräftelsen gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärenden. Vissa produkter har längre garanti än 1 år och framgår i produktbeskrivning på Webbplatsen. Du har alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller omlevererar produkten i enlighet med vad som gäller enligt lag.

11. Våra skyldigheter

11.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

11.2 Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.

12. Om dessa Köpvillkor

12.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

12.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

13. Särskilda villkor för företag

13.1 Dessa Köpvillkor gäller för kunder som handlar i egenskap av privatpersoner. Om du ändå genomför ett köp på Webbplatsen som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

13.2 För kunder som handlar på Webbplatsen i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt eller tre års reklamationsrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

14. Frågor, klagomål eller tvist

14.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

14.2 Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.

_______________________

Köpvillkoren fastställdes av  Vitvaruexperten.com Nordic AB den 14 februari 2024.