Allmänna villkor

Dessa villkor gäller för dig som konsument vid köp på webbplatsen Hemmy.se. Avtalet ingås mellan dig som konsument (nedan omnämnt som kund) och Hemmy AB organisationsnummer: 559124-0170 (nedan omnämnt som säljande part). Villkoren gäller köp som görs av dig som konsument på webbplatsen, över telefon eller mail.
Säljandeparts uppgifter:
Hemmy AB
Adress: Svarvarvägen 10, 142 50 Skogås
Tel: 010-330 20 12
Mail: support@hemmy.se
 
Som konsument omfattas du av konsumentköplagen och Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
För att kunna beställa från säljande part måste kunden vara myndig, 18 år gammal. Säljande part har rätt att avboka och ändra beställningar där felaktiga personuppgifter har uppgetts vid orderläggning. Säljande part accepterar enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.

Tillämplighet

Produkterna som säljs och marknadsförs av säljande part är ordinarie sortiment och är avsedda för försäljning och bruk i Sverige. Säljande part reserverar sig för tryckfel när det gäller felaktigheter vid teknisk specifikationen, illustrerande bilder, produktbeskrivningar, felaktiga bilder och prisjusteringar eller felaktig lagerstatus. Skulle denna typ av upptäckas så har säljande part rätt korrigera och uppdatera informationen när som helst. Skulle produkten ha sålt till ett felaktigt pris har säljande part rätt att stoppa beställningen tills kunden har informerats och ett godkännande av det korrigerade priset har godtagits av kunden. Säljare kommer att kontakta kunden så fort det går för att påskynda processen och kunden har rätt att häva köpet om de inte godtar prisjusteringen utan några extra kostnader för kunden.
Alla bilder på säljande parts hemsida ska ses som illustrerande och kan inte garantera det exakta utseendet på produkten då de kommer från tredje part och produkter kan uppdateras kontinuerligt.  Säljande part tar inte ansvar för information som kommer från tredje part.

Beställning

Vid beställning på säljande parts hemsida så måste de allmänna villkoren godkännas av kund. Vi godkännande av avtalet så accepterar slutkunden avtalet i sin helhet samt godkänner att de tagit del av hur säljande part använder personuppgifter och cookies enligt avtalet nedan.
Orderbekräftelsen som skickas ut i samband med att köpet gått igenom gäller som kvitto för köpet och det är då säljande part bekräftar att beställningen gått igenom och att ett avtal har ingåtts. Säljande part uppmanar slutkund att spara orderbekräftelsen då den gäller som garantibevis och kan behövas för framtida kontakter med säljande part. Köpande part har rätt att ångra köpet i sin helhet till att orderbekräftelsen har skickats ut. Säljande part kommer då att återbetala det eventuella erlagda beloppet i sin helhet inom normal återbetalningstid (se nedan).

Priser

Alla priser på säljande parts hemsida är inklusive moms och kan justeras i realtid. Alla priser anges i svenska kronor och innehåller moms. Kostnader för frakt och tilläggstjänster kan tillkomma till priset. På produkter som omfattas av omfattas av lagen (2016:2017) om skatt på kemikalier så inkluderas denna skatt i priset. Mer om denna skatt finns att läsa om på www.skatteverket.se.

Betalning

Vi samarbetar med SveaWebPay som ingår i Svea Ekonomikoncernen. SveaWebPay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) och sköter hantering av betalningar för Hemmy AB. Vi varken behandlar eller sparar inte kort eller bank uppgifter utan har överlåtit det helt till SveaWebPay.

Kortbetalning

Du välja att betala med MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort som är utgivna i norden. Kortköpen sker direkt hos SveaWebPay och är krypterade enligt gällande standarder och regler angående detta. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Hemmy.se. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

Faktura

Vi erbjuder även betalning via faktura för dig som vill få hem produkten innan du betalar den. Vi erbjuder både privatperson och företag att handla mot faktura. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller ditt organisationsnummer och förutsättningen är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller att du som företagare är registrerad hos Bolagsverket. I samband med att du ansöker om att bli fakturakund så sker en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Fakturabetalningen erbjuder vi genom vårt samarbete med Svea Ekonomi och vi överlåter över fakturorna till dem. Fakturans betalningsvillkor är 15 dagar för privatperson och 30 dagar för företag. Vid försening av betalning tillkommer en påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad. Fakturaavgiften för privatpersoner är 39 kr och för företag 150 kr.
Om du valt att betala mot faktura så kan du bli kontaktad över telefon för att verifiera dina uppgifter. Detta är en extra säkerhetskontroll för att minska risken för bedrägerier.

Delbetalning

Vi erbjuder även delbetalning av din beställning så att du på ett flexibelt och smidigt sätt själv kan välja din månadskostnad och inte vill lägga ut alla pengar på en gång. Delbetalning erbjuder vi tillsammans med Svea Ekonomi. Du kan när som helst under din delbetalningsplan välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Du ansöker om delbetalning i samband med att du slutför din beställning i kassan på ett enkelt sätt. I samband med att du slutför din beställning så utförs även en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Skulle man inte bli godkänd för delbetalning så får man svar direkt angående detta och du kan då välja ett annat betalsätt som passar. Uppläggningskostnaden för delbetalningen betalas på första avin och sen resterande aviavgifter betalas sedan på respektive månad. Alla frågor om delbetalningar hanteras direkt av Svea Ekonomi.
Om du valt att betala mot faktura så kan du bli kontaktad över telefon för att verifiera dina uppgifter. Detta är en extra säkerhetskontroll för att minska risken för bedrägerier.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 295 kr, aviavgift 29 kr: 12,80 %.
Delbetalningstid   Uppläggningsavgift        Avi avgift

3 mån räntefritt             95kr                            29kr
6 mån räntefritt            195kr                           29kr
12 mån räntefritt          295kr                           29kr
Återbetalningar

I de fall en återbetalning ska utföras så kommer överenskommit belopp att återbetalas till samma konto eller kort som det betalades ifrån. Återbetalningen kommer att ske några dagar efter att ärendet/returen är avslutad.

Direktbankbetalning 
Vi stödjer alla stora banker om du vill betala direkt med din bank. Du loggar in med mobilt bankID och slutför transaktionen direkt i kassan. Transaktionen hanteras av Svea Ekonomi i samarbete med Trustly.  

Allmänna villkor från SveaWebPay

SEKKI

Leveransalternativ

I den fria frakten så ingår det frakt till ombud (vid paket) eller till tomtgräns (vid större produkter). Leverans hem till tomtgräns sker över hela Sverige förutom till öar dit transport måste ske vi båt/betalfärjor.

Leveranstid/leveransförseningar.

Leveranstiden uppges vid orderläggning på webben och sedan även på orderbekräftelsen. Normalt sker leverans inom 2-7 arbetsdagar.
Vid köp av beställningsprodukten så meddelar säljande part en mer exakt leveranstid så fort produkten är beställd och återkoppling från leverantör har skett. Skulle en leveransförsening uppstå så kontaktar säljande part dig och låter beställningen vara aktiv. Har man ej då möjlighet att vänta in beställd har man rätt att avboka den utan kostnad genom att kontakta kundservice.  

Brev

Mindre produkter som går in i brevlådan skickas som brev. Normal leveranstid är 2-7 arbetsdagar från att brevet har skickat från säljande part.

Paket

Skickas till närmaste postombud för utlämning över disk. När produkten finns redo att hämta aviseras den genom ett SMS.

Hemleverans

I den fria frakten av större produkten som t.ex. vitvaror så sker leveransen till tomtgränsen alt. port. Leveransen sker så långt en lastbil kan ta sig fram och speditör kan ej ta ansvar för t.ex. vägbommar som är låsta mm. När leveransen är avlastad från lastbil ansvarar man själv för att bära in produkten i bostad eller till önskad yta. Legitimation av köpande part måste kunna uppvisas vid leverans.

Hemleverans inkl. inbärning

Leverans med inbärning. Vissa varor är tunga att bära in själv och då kan man köpa till tilläggstjänsten inbärning. När man man köper till inbärning som tilläggstjänst så bär speditören in produkten in till önskat rum i bostaden. Man kan i vissa fall behöva vara behjälplig vid leverans.
Köper man till tjänsten inbärning så möjliggör det även att köpa till övriga tilläggstjänster som installation och retur. Ge gärna information om speciella förutsättningar och annat som kan påverka leveransen vid bokning av tid.

Viktiga saker att tänka på:
  • Produkten måste kunna gå att bäras med emballage på så räkna med lite extra svängrum mot de måtten har utan emballage.
  • Speditören får ej avemballera godset för att kunna bära in det pga. av risk för skador på produkt och på egendom.
  • Man bör även tänka på att skydda sig golv innan leverans sker då chauffören ej får ta av sig skorna vid leverans pga. arbetsmiljösäkerhet.
  • Vid leverans av produkter som kopplas till vatten så kan det finnas spår av vatten i produkt och emballage vilket även kan rinna ut på golvet då de alltid testkörs i fabrik innan leverans.
  • En utförd uppbärning återbetalas ej vid ånger av produkt.
  • Hemleverans, uppbärning och installation.
  • Installation går enbart att köpas tillsammans med inbärning av produkten. Samma villkor för inbärning gäller som vid köp av enbart inbärning. Installation görs på befintliga uttag och inga nya dragningar av el och vatten kan köpas till. Viktiga saker att tänka på:
  • Installation utförs enbart på befintliga uttag och el/vattenledningar måste finnas inom 1.2 meter från produktens placering och vara fackmannamässigt installerade från början.
  • Lättåtkomlig vattenavstängning måste finnas på plats t.ex. Ballofix (avstängningskran).
  • Vid köp av integrerade produkter kan vi ej bistå med hjälp av montering av snickeriluckor och dylikt.
  • Omhängning av kyl och frys produkter kan ej utföras vid installation.
  • Installatören utför inga ändringar i i kunds egendom för att få levererad produkt ska få plats eller kunna installeras. Det vill säga att de inte sågar, borra, spikar eller skruvar i skåp eller väggar för att installera produkten.
  • Går installationen inte att genomföra för att någon av ovan inte är förberett så återbetalas inte kostnaden för installationen.
  • En utförd installation återbetalas ej vid ånger av produkt.

Hämtning av gammal produkt

Vår speditör kan mot en kostnad ta med sig din gamla produkt när du köpt en ny. Det går dock enbart att köpa till om inbärning även har köpts tills. När produkten ska returneras så måste den vara frånkopplas och fri att ta med. Är det en produkt som hanterar vatten som tex en tvättmaskinen så ska den vara tömd på vatten, är det en kylprodukt så behöver den vara avfrostad i bästa möjliga mån. Har man köpt till installation så kopplas även produkten ut i samband med leveransen.

Viktiga saker att tänka på:
Produkten måste vara frikopplad från el och vatten när den ska hämtas upp, samt tömd på vatten och kylvaror avfrostade.

Kvällsleverans

Vi levererar kvällstid i stora delar av landet. Turerna är mindre frekventa än dagtid, vilket gör att leveranstiden är längre.  Leverans sker så långt en lastbil kan köra vilket vill säga är fram till tomtgränsen eller till din port där den lämnas av och signeras av dig som kund. Denna tjänst går ej att kombinera med andra tilläggstjänster som inbärning, installation och retur. 

Helgleverans

Denna tjänst är tillgänglig i stora delar av Sverige. Beställer du en lagerförd produkt innan klockan 15.00 t.o.m. torsdag och köper till helgleverans så sker leverans på kommande lördag mellan 10.00-14.00. Leverans sker så långt en lastbil kan köra vilket vill säga är fram till tomtgränsen eller till din port där den lämnas av och signeras av dig som kund.
Denna tjänst går i dagsläget ej att kombinera med andra tilläggstjänster som inbärning, installation och retur. 

Övriga leveransinformation

Leverans i samband med köp av fler än en produkt

Leverans sker när beställningen är komplett på säljande parts lager och skickas i en samlad sändning till slutkund. Beställningar kan i särskilda fall uppdelade om produkten/erna skickas direkt från leverantörens lager till slutkund och inte går genom säljande parts lager.
Önskar man som kund en uppdelad leverans så vänligen kontakta vår kundservice för hjälp med detta.

Leverans till utlandet

Leverans sker i dagsläget enbart inom Sveriges gränser.

Avbeställning

Produkter som ej har skickats från säljande parts lager går att avbeställa utan kostnad för kund. När produkten har lämnat säljande parts lager så får du använda dig av ångerrätten.
 

Transportskada

Innan alla leveranser sker från säljande part så inspekteras produkterna grundligt för att minska risken för transportskador. Skulle det tyvärr ändå komma fram en transportskadad produkt så kommer säljande part kostnadsfritt att avhjälpa felet. För att minska risken för transportskador besikta godset noggrant vid leverans och gör anmärkningar på fraktsedeln om det finns några misstankar om skador. Ta av emballage direkt när du mottagit produkten och inspektera den noggrant, då det ibland kan uppstå dolda transportskador. En transportskada ska anmälas till vår kundservice inom skälig tid och gärna bifogas med bilder på skada och på emballage. Tänk på att spara emballaget vid transportskada då speditören vill ha möjlighet att undersöka över det för att i framtiden arbeta för att minimera risken för transportskador. En transportskada måste anmälas inom skälig tid.

Transportrisk

Säljande part står för risken vid transport. d.v.s. vi står för risken att varan kommer bort eller blir transportskadad från oss till dig som slutkund.

Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter vi behandlar och hur de sparas finns i vår integritetspolicy. Du godkänner även den genom att godkänna detta avtal.

Ångerrätt och retur

Under perioden 20 november till 31 December, 2018 förlänger Hemmy Ångerrätten till 15 Januari 2019 för att underlätta kunders ånger och byten under och efter julhandeln.
Vid köp på säljande parts hemsida har du som kund stöd av ”Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler” vilket innebär att du har 14 dagar ångerrätt på köpt produkt. Ångerrätten börjar räknas från det att du mottog den kompletta produkten. Vill du returnera din produkt så ska du inom 14dagar ta kontakt med vår kundservice för att få detta noterat. Du står som köpande kund själv för returfrakten tillbaka till säljande parts lager.

Du har rätt att undersöka varan för att vara säker på dess egenskaper och funktioner. Du kan dock bli ersättningsskyldig om produkten har använts eller hanteras i större utsträckning än vad som har varit nödvändigt för att fastställa utlovade funktioner och egenskaper. Sådant prisavdrag kan uppgå till varans hela pris.

Ångerrätten gäller inte vid:
  • Beställning av produkter som har tillverkats efter kundens önskemål eller på något annat sätt fått en tydlig personlig prägel efter kundens önskemål.
  • Använd hygienprodukt som rakapparater, eltandborstar och liknande produkter.
  • När man köper en produkt som enligt A ovan ej har ångerrätt ska detta tydligt meddelas av säljande part innan beställningen genomförs.
 
Vid nyttjande av ångerrätt så betalas utförda tilläggstjänster ej tillbaka vid återbetalning.

Ej uthämtad/mottagen produkt

Returneras varan för att du ej har hämtat ut produkten hos ombud eller ej varit nåbar vid bokning av leverans / ej varit på plats vid bokad leverans så kommer du att debiteras 95kr för brev/paketorders och 495kr för retur av pallgods.
Återbetalningen kommer att ske snarast efter att produkten återkommit till säljande parts lager dock senast 14 dagar efter att godset kommit tillbaka i retur. När en vara sänts tillbaka ska kund alltid spara kvitto från speditör på inhämtad produkt då ansvaret för returen ligger på slutkund tills att den är kvitterad på säljande parts lager. Återbetalning kommer att ske till samma betalalternativ som vid köptillfället.

Garanti och reklamation

Vid köp av produkter på säljande parts hemsida har du som privatkund alltid 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt. Både garantin och reklamationsrätten börjar gälla från att du mottagit produkten och orderbekräftelsen gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärenden. Vissa varor som räknas som förbrukningsartiklar täcks inte av garantin som tandborsthuvud, kaffekannor mm. Vid frågor där garantifrågor sköts direkt av leverantören har säljande part rätten att hänvisa kunden direkt till leverantörens egen support eller leverantörens egen valda servicepartner.
Garantin täcker ursprungsfel som har funnits på produkten från tillverkning och täcker inte fel som kan uppkommit efter förändring av varan funktion och utseende. Garantin täcker enbart produkten och inte förlust näringsverksamhet, kostnader för ned och återmontering eller kostnader som kan uppstå för återställande av väggar, tak och golv.

Reklamationsrätten gäller från den dagen du tog emot produkten. Den stora skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att bevisbördan ligger på dig som privatkund och inte på leverantör vid reklamationsrätten. Vid köp av produkter som näringsidkare så har du 6 mån garanti på köpt produkt om produkten används enligt bifogad bruksanvisning. Garantin gäller ej om man köper en produkt tänkt för ett privat hushåll men används inom ett kommersiellt område eller i ett allmänt utrymme.
Säljande part står alltid för returfrakten vid godkända reklamationsärende.
Säljande part förbehåller sig rätten att neka en reklamation om produkten inte har använts enligt bruksanvisning eller att modifiering har produkten har skett. Vid reklamation kommer säljande part att följa riktlinjer och prejudikat från Allmänna reklamations nämnden (ARN) www.arn.se. Mer om ARN finns att läsa hos konsumentverket på www.konsumentverket.se.

Immateriella rättigheter

Säljande parts webbplattform och dess innehåll skyddas av immaterialrättslig lagstiftning. Detta innebär att bilder, namn, logotyper är varumärken som säljande part eller 3:e part. Detta innebär att du inte får använda, kopiera, modifiera eller överlåta eller på något annat sätt använda den angivna informationen på webbplattformen (utöver det som vad som medges i detta avtal eller tvingande lagstiftning). Vill du som kund använda något material från webbplattformen måste det skriftligen medges från säljande part eller från ägaren av den immateriella rättigheten.

Force Majeure

Säljande part tar inte ansvar för förseningar som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll såsom blixtnedslag, snöstormar, arbetsplatskonflikter/strejk, terroristattack, krig, vulkanutbrott mm eller om underleverantör/speditör drabbas av force majeure ärenden. Dessa omständigheter medför en befrielse från eventuella skadeståndskrav eller andra påföljder.Skulle något av detta inträffa så kommer säljande part att informera köpande part i bästa möjliga mån och köpande part har även rätt att häva köpet utan kostnad om det leveranstiden blir för lång.
Länkar
Säljande part länkar till webbplatser hos 3:e part  och kommer i största möjliga mån se till att se till att 3:e part delar säljande parts skydd om personuppgifter och integritetspolicy men det är inget som säljande part kan garantera utan säljande part uppmanar köpande part att vara försiktig och läsa de aktuella villkoren för den länkade adressen.

Tvist

Säljande part mål är att alltid komma överens med köpande part så finns det några tveksamheter innan eller efter köp så kontaktar man först säljande parts kundservice för att lösa problemet. Vid eventuella oklarheter eller tvist så tar slutkund ärendet vidare till Allmänna reklamations nämnden www.arn.se där vi följer Allmänna reklamations nämndens beslut i ärendet. Allmänna reklamations nämnden är en opartisk och ger inte råd till någon inblandad part. Ärenden till Allmänna reklamations nämnden måste skickas in senast sex (6) månader efter att säljande part har nekat köpande part krav.
Vid tvist om detta avtal angående tolkningar eller tillämpning så skall de tolkas i enhetlighet med svensk lag och avgöras med allmänna reklamations nämnden eller i sista hand svensk domstol.